Afgelopen week maakte de NS bekend dat ze wifi-trackers inzet om reizigers op het station te volgen. De Autoriteit Persoonsgegevens reageerde vervolgens dat het belangrijk is dat reizigers goed op de hoogte zijn. Wat mij betreft is het vooral relevant om te weten hoe je gevolgd wordt in plaats van dat je gevolgd wordt. Het zou daarom mooi zijn als de NS transparant is in haar tracking methode. Hierdoor kunnen reizigers zelf nagaan of hun privacy in het geding is.
Reizigers volgen met wifi-tracking
Wifi-tracking staat voor het volgen van mensen via hun wifi-signaal (een uitgebreide uitleg staat op de site Veilig Internetten . Wifi-tracking is een techniek die de NS sinds kort gebruikt om reizigers te volgen op stations. Ook kan de NS in sommige gevallen achterhalen welke reis is afgelegd (bijvoorbeeld een reiziger werd eerst gemeten in Utrecht, een uur later in ’s Hertogenbosch).
Deze tracking informatie kan privacy gevoelig zijn, met name als de gegevens van meerdere dagen gecombineerd worden. Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens is het daarom belangrijk dat reizigers goed geïnformeerd worden. Ook moet de tracking methode deugen zodat de verzamelde data goed geanonimiseerd is.
Informeren is niet voldoende
In het nieuwsbericht van RTL Nieuws vertelt de NS dat reizigers op twee manieren kunnen weten of hun smartphone wordt gevolgd. Ten eerste staat er een waarschuwing bij stations waar gebruik wordt gemaakt van wifi-tracking. Ik reis dagelijks met de trein maar moest toch even zoeken om de waarschuwing te vinden (zie foto). Daarnaast heeft de NS een speciale pagina met aanvullende voorwaarden gepubliceerd waar wifi tracking wordt beschreven. Ook deze waarschuwing lijkt me minimaal. Wat mij betreft kun je niet verwachten dat reizigers telkens de voorwaarden lezen voordat ze te trein in stappen.
Er zijn misschien betere manieren te bedenken om reizigers te informeren over wifi-tracking. De vraag is alleen wat reizigers hieraan hebben, omdat ze geen goed alternatief hebben. De enige twee opties om niet gevolgd te worden zijn namelijk: wifi steeds uit-/inschakelen op je telefoon of niet langer met de trein reizen. Beide alternatieven zijn onpraktisch.
Publicatie methode goed voor privacy
Het zou veel beter zijn als de NS transparant is in de manier waarop reizigers gevolgd worden. De Autoriteit Persoonsgegevens gaf aan vragen te stellen aan de NS over hoe data wordt geanonimiseerd en opgeslagen. Het zou de NS sieren als ze nog een stap verder gaan en hun methode openbaar maken.
Als de NS haar tracking methode publiceert kunnen experts en andere geïnteresseerden deze methode controleren. Waar nodig kunnen ze verbeteringen voorstellen. De methode, inclusief reviews en aanpassingen zouden wat mij betreft voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Dit geeft reizigers een betere garantie dat hun privacy goed gewaarborgd is. Met andere woorden, door een openbare methode kunnen reizigers zelf nagaan of de NS onze privacy goed gewaarborgd heeft.
Nadelen publicatie gelden niet voor NS
Helaas maken bedrijven hun tracking methode niet graag openbaar. Allereerst zijn bedrijven soms bang dat concurrenten profiteren van gepubliceerde technieken. Aangezien de NS geen concurrenten heeft gaat dit bezwaar niet op.
Daarnaast is de NS een vervoersbedrijf dat reizigersstromen wil analyseren met relevante data. De data is dus belangrijk en niet de tracking methode waarmee data verzameld wordt. Om deze reden verliest de NS niets door de methode openbaar te maken.
Sterker nog, een openbare tacking methode straalt vertrouwen uit. Het allermooiste zou natuurlijk zijn als de NS door het publiceren van haar methode een voorbeeld wordt voor andere bedrijven.
Reacties
Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.