Google staakt scannen e-mails: goed nieuws of slimme marketing?

Google staakt scannen e-mails: goed nieuws of slimme marketing?

Google maakte afgelopen vrijdag bekend dat ze Gmail-berichten niet langer scant. Goed nieuws, omdat de privacy van Gmail-gebruikers beter beschermt lijkt. Tegelijkertijd is het ook bijzonder omdat Google veel geld verdient met gepersonaliseerde advertenties. In dit artikel verklaar ik Google’s beslissing om e-mails niet langer te scannen.

Het nieuws dat Gmail-berichten niet langer worden gescand voor advertentiedoeleinden werd breed opgepakt door onder andere NOS.nl en Bloomberg . Volgens Bloomberg maakt Google deze keuze zodat hetzelfde beleid geldt voor de gratis en betaalde Gmail-variant:

Paying Gmail users never received the email-scanning ads like the free version of the program, but some business customers were confused by the distinction and its privacy implications, said Diane Greene, Google’s senior vice president of cloud. “What we’re going to do is make it unambiguous,” she said.

Het gerust stellen van betalende klanten speelt mee, maar het is denk ik niet de enige motivatie voor deze beslissing. Hieronder twee andere redenen die mogelijk ook een rol spelen:

Google loopt vooruit op nieuwe wetgeving

Er is een Europees wetsvoorstel waarin staat dat internetdiensten berichten pas mogen analyseren als gebruikers hiervoor expliciet toestemming hebben gegeven. Google heeft de gebruikers van Gmail nooit expliciet om toestemming gevraagd. Dit had Google natuurlijk alsnog kunnen doen, maar dat had een hoop stof doen opwaaien. Door de wet voor te zijn scoort Google juist punten. Gebruikers geloven namelijk dat Google privacy hoog in het vaandel heeft.

Google’s ecosysteem levert voldoende data

Google verkocht in 2017 ruim 79 miljard dollar aan gepersonaliseerde advertenties. De gepersonaliseerde advertenties leveren zo veel geld op omdat Google haar gebruikers goed kent. De kennis over gebruikers wordt verzameld middels een heel ecosysteem van internetdiensten (bijvoorbeeld Search, Youtube en Android). Het zou goed kunnen dat deze diensten al genoeg vertellen over ons en dat de inhoud van e-mail berichten weinig extra informatie oplevert. Door het scannen te staken heeft Google wel iets gewonnen, namelijk positieve publiciteit en een eenduidig beleid.

Goed nieuws voor privacy van gebruikers?

Al met al heb ik een gemengd gevoel over Google’s keuze. In beginsel is het goed dat e-mails niet langer worden gescand voor advertentiedoeleinden. Hier mogen we de Europese Unie voor bedanken. De strenge privacywetgeving heeft Google waarschijnlijk een extra motivatie gegeven om deze keuze te maken.

Aan de andere kant vind ik het geen goed teken dat Google deze keuze kan maken. Blijkbaar weet ze al genoeg over ons, zodat ze evengoed gepersonaliseerde advertenties kan tonen zonder e-mails te scannen. Wat dat betreft is de beslissing ook een signaal dat alternatieve diensten zonder datahonger nog steeds nodig zijn.


Nieuwsbrief

Wil je een bericht ontvangen als er nieuw artikel online staat?

Reacties

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.